söndag 21 februari 2010

Månadens förälder

Namn: Anna Fernette
Familj: Man Anders och Dotter Tova 2,5
Bor: Göteborg
Gör: Bartender

1. Du kommer från min hemstad Växjö. Hur kommer det sig att det blev västkusten?
Jag hade varit ute och rest mycket i två år, kom tillbaka till växjö och kände att jag ville testa något nytt. USA låg högt på listan! Sen skulle en vän spontant flytta till Göteborg så då hängde jag faktiskt bara på :-)

2. Du är ju gift med Anders som år 2003 deltog i tv-programmet Fame Factory där personer deltog i en sångtävling. Hur har ditt liv förändrats sedan ni träffades?Den största förändringen är ju först helt klart att gå ifrån singel till sambo, sen var det klart konstigt i början när folk vände sig om, pekade, viskade osv.. Man kanske inte kunde festa lika galet som förr :-) Sen är allt annat bara positivt! Att få gå på roliga tillställningar, träffa mycket trevliga människor osv..

3. Hur tycker du att du är som förälder?
Jag är nog ganska hård, men försöker att välja mina fighter. Har försökt att inte vara för beskyddande, låtit henne göra mycket själv både fysiskt och psykiskt. Tex, Gå över den där höga kanten själv på lekplatsen, säga till servitrisen vad hon vill ha att dricka. Att man inte är där och gör saker dom faktiskt kan själva det tror jag är viktigt. Sen är jag faktiskt extremt kärleksfull, eller det är vi nog allihopa! Mycket pussar, kramar och gos :-) Så nja en hård kärleksfull mamma kanske?

4. Tova är ju i den så kallade trotsåldern nu. Är det något ni märker av?
Haha ja det har vi märkt av helt klart! Hon får en varning först, sen åker hon in på rummet och skall alltid säga förlåt efteråt. Men likadant här så väljer jag mina fighter annars hade vi bråkat hela dagarna! Försöker distrahera så gott det går. Men det börjar bli bättre, hon har aldrig fått godis i affären tex så det frågar hon inte ens om längre.. Övertygad om att det är extremt viktigt i dom här lägena att sätta skåp om vem som bestämmer. Viktigaste är att inte höja rösten utan distrahera sig ur siturationen eller in på rummet om det va helt galet beteende..

5. Hur är ditt tålamod som förälder?
Nja sådär faktiskt.. Det är helt klart en av mina brister som jag jobbar på. Speciellt när jag är trött och jobbat natt.. Men försöker blunda räkna till tio och under tiden tänka ut vad som är bäst i just den siturationen. Sen gör man klart misstag ibland, fattar fel beslut.. Då är det viktigt att be om förlåtelse för alla gör fel iblan! Ok mamma säger hon då :-) Precis som jag gör till henne när hon säger förlåt.. Tror vi har en bra balans där, men helt klart en av mina minus!

6. Är du och Anders konsekventa föräldrar eller blir ett nej oftast ett ja till slut?
Ett nej är alltid ett nej hon vinner aldrig den fighten..

7. Hur har ni delat upp föräldraledigheten med Tova?
Jag har varit hemma mest, började jobba lite när hon var 14 mån. Sen har Anders tagit ut lite hit och dit. Men vi har sparat mycket dagar för att kunna åka på resor vara hemma på sommrarna osv..

8. Jag vet ju att ni brukar vara med på Rix-fm-festivalens sommarturneér då Anders varit med. Brukar hela familjen följa med på hans spelningar?
Ja det händer ibland :-) Hon tycker det är extremt kul och brukar charma alla! Sist dansade hon med på scen till både Ola, Star pilots och pappa så klart! Hon älskar verkligen musik..

9. Har Tova visat något intresse för musik än?
Ja väldigt mycket hon både sjunger och dansar, lär sig texter extremt fort faktiskt! Det roliga är att hon vet exakt vad hon vill lyssna på oxå :-) -Inte den mamma nästa.. Så sjunger hon och klappa takt, den är då man dör som förälder :-) !

10. Tennis också kanske efter din familj?
Ja absolut! Spelade första gången med morfar nu i höstas gick väl sådär, nog lite liten ännu :-) Men hon sparkar boll snyggt, så vi få se jag kanske förstör både sångrösten och bollkänslan.. Om hon ärver mig vill säga..

11. Alla föräldrar behöver ju egentid ibland. Hur kopplar du av då du är barnledig?
Tränar! Älskar att få komma iväg och träna.. Surfa är också ganska avkopplande..

12. Har du något fritidsintresse som du gärna ägnar dig åt?
Ja det är nog träningen då, hinner inte med så mycket annat, jo! Shopping!! :-) Tränar 5 ggr i veckan och små shoppar nog lika många..

13. Är Tova ett matglatt barn eller är hon kräsen?
Hon måste alltid smaka och det har faktiskt gjort att hon tycker om det mesta.. Men det finns helt klart rätter som hon spottar ut -inte gott mamma :-) men då är det helt ok tycker jag! Bara man smakar.

14. Vad tycker du om att laga för mat till familjen en fredagkväll?
Jätte mysigt! Älskar känslan av att Anders kommer hem och lyser upp - åh va det luktar gott! haha något speciellt med det ändå :-)

15. Vilka är de viktigaste orden du skulle ge till Tova då hon går ut i stora vida världen?
Att inte vara blåögd och lita på folk hon inte känner och att alltid gå på sin magkänsla.

16. Vad gör du om fem år?
Då jobbar jag innom nöjesbranchen som säljare! :-)

Tio snabba:
1.Föredrar du mamma scans köttbullar eller hemlagade?hemlagade
2. Bio eller hyrfilm?hyrfilm
3. Astrid Lindgren eller tecknat?Astrid såklart!
4. Utekväll eller hemmakväll?haha i dagsläget heltklart hemmakväll
5. Sol & bad eller skidor & after skii?sol och bad
6. McDonald´s eller Burger King?MC!
7. Converse eller högklackat?Svårt! vardags/party kmåste jag välja.. converse
8. NK kids eller H&M?NK kids
9. Vin eller öl?vin
10. Morgonpigg eller kvällspigg?kvällspigg




TACK Anna för att du ville ställa upp som månadens förälder i min blogg!

4 kommentarer:

.Malin sa...

Åh!!! I löööööööööööööv Anders!!!!
Har följt han sedan han va med i Fame factory!!!
Känner du Anna??

Kram gums

Lola sa...

Hihi...Jag gillade också han i ff :-)

Nja..vi pratar på nätet ibland. Vi jobbade ihop på ett uteställe när jag var ung och vi båda bodde i Växjö.

Kram

Anonym sa...

Hej Anna & Lolis!!!

Anna....KUL att du ställde upp i Lolas blogg......Och grattis till allt i livet, ej sett dig sen INNAn Tova....Då med Ida på stan i Växjö eller så

Lola..I love U Darling....Fin blogg...HOPPAS Villes Nya biter bättre..var de Amimox???
Puss

/ Sara Angeskog

Veronica sa...

Åh vad roligt att du intervjuat Anders fruga :)
jag har varit ett stort fan av honom,.Älskar hans musik,. En riktigt bra musiker.

KRAMAR