fredag 26 februari 2010

SKITMAT

Köpte en av mina favorittidningar häromdagen, "LIVING" med lite inredning, lite barnprylar/mode, inspiration och alltid ett repotage hemma hos någon kändis. Denna gången hemma hos Andreas Jonsson som är aktuell i melodifestivalen. Själv gillade jag hans låt. Tycker han brukar köra bra låtar rakt över så Go Anderas, go!!
I allafall har de alltid även med en krönikör - Emma Hamberg. Hon skrev i detta nummer om precis det jag skulle ha bloggat om, som Ida o jag pratade om hemma för ett tag sedan och som jag tyckte var ett perfekt bloggämne då det rör många utav oss. Nämligen MAT.
- Mat på nöjesparker!
Det är nämligen såhär att vart man än åker, om det är till en djurpark, liseberg, grönan, Varberg Fun City, Halmstad äventyrsland, Skattkammarön eller någon annat lekland så serveras det mat och jag skriver som Emma gjorde: S.K.I.T mat!
Varför ska det bara finnas flottiga stripes, hamburgare, nuggets och pizza slice att köpa och till det läsk? Många barn är överviktiga i dagens samhälle och det är är faktiskt skrämmande ibland när man ser barn som är kraftigare än en själv och då är inte jag mager.
Jag och Idas syster satt i badhuset förra helgen och jag fick dålgt samvete i hjärtat för dessa barn som vaggade fram. Det var mer än hälften av alla barn som var där, som var ganska kraftigt överviktiga. Jag tycker så synd om dessa barn för det är inte deras fel utan föräldrarnas fel som ger dem fel mat. Jag är noga med vad Theodor får för mat och visst, det blir McD en lördag ibland eller om man är iväg just för att det finns överallt, men varför inte ha nyttigare mat på turistställen? Det går ju hur snabbt som helst att göra annat som är lite nyttigare och som är gott även för barn. Man behöver inte bara ha sallad, det är inte det jag menar men man behöver inte ha flottiga pommes och vidbrända sladdriga hamburgare vart man än åker.
Nä, skärpning alla som arbetar med mat på nöjesparkr o dyl.
VI VILL HA NYTTIG MAT! I allafall vi här hemma...+ Emma Hamberg..och säkert många många fler..
Nu...dax att morgonfixa oss!





2 kommentarer:

.Malin sa...

Instämmer med dig fullt ut!!!
Våra får skräpmat typ en gång i månaden max! Bra mat är ju a och o inte bara för deras utveckling utan även för deras humör och temperament!
Många barn är trotsiga och jäkliga. Har sett många fall där det är maten och oregelbundna mattider.
Sockerhöga ungar blir genast "hypade" och då börjar man misstänka ADHD för att ungen inte sitter still!
Nä.. fler borde verkligen tänka till när det gäller att se över maten till sina barn!
Jag som själv har en tendens att bli stor är ju extra noga med vad jag ger mina barn. Dom får allsidig kost och bra hemmalagad mat på regelbundna tider! =)
Fast lördag är lördag och då får dom liiiite lördags gotte! ;)
Men jag instämmer fullt med det du skriver! ;)
Snyggklänning!!! Nooooooooot! :P

KRam på dig underbaraste du och trevlig helg på dig!

Malin

Familjen Wiman: sa...

Håller helt med dig!!!
Jag är född på 70-talet o när man tittar tillbaka på foton från den tiden så är det ju lätt räknat hur många barn som var överviktiga. Däremot så har ju barnfetman ökat markant nu! Beror säkert på all skräpmat + tv/data.
Vi försöker vara duktiga föräldrar, dvs lagom mycket tv-tittande, skräpmat bara ibland osv. Nu är vi ju jätteglada för att Emilia har visat sig vara en riktig gourmet! :o) Hon vill sällan gå på McDonalds, äter hellre thaimat om hon får välja. Läsk tycker hon inte om och godis äter hon inte heller. Vi är glada så länge det är så här för vi vet: att nångång så kommer det att vända!
Sen är vår lilla tjej ett riktigt fikamonster! ;o) Kaffe o kaka är mumma enligt henne. ;o)
Å oliver, mjukost o kex. Då njuter hon till fullo!!

Men det är väl som så att: man kan äta allt så länge det är i lagom dos. Å det är som du säger, föräldrarnas ansvar att lära barnen!

Ha en underbar helg!

Kramar Maria m fam