lördag 19 december 2009

Julbord

Igår var det dax för årets julbord med gymmet som är en tradition. Vi började med att lämna Ville till Madde & Ullis, som han känner. Allt där gick super..men så är han ju också snäll vår lille klimp :-) . han hade ätit bra och sen somnat själv som han brukar runt 21-tiden. Vi stannadep å festen till halv tolv och Ville sov så gott hela tiden och när vi kom hem också...så han var inte sugen på nåt käk utan sov vidare in i natten.
Vi började vår kväll hos en kille som heter Jonas och bor i en fet hörnlägenhet bredvid Grand hotel där vi skulle äta på kvällen. Alltså denna lägenhet......*OMG*. Jag & Ida gick runt och nästan vilse i den. Stora rum, vitt och högt till tak, en kille som satt och spelade hela tiden på en flygel och vart man än gick så kom det nya rum + en övervåning. Sjukt fint! Tog dock inga foton.
Maten sen på Grand....mmm..den gjorde sig fint i magen hihi. JÄTTEMYCKET mat i allt man kan tänka sig. Jag som älskar lax, fanns det nog 4 olika sorters lax och flera sorters sill för dem som gillar det, stora köttbullar, Jansson, dopp i grytan, omelett, olika såser och röror... Ja det fanns allt man kunde tänka sig och jag blev mätt efter en omgång som jag redan visste haha..men tryckte i mig en omgång till, även om det bara blev en stor köttbulle och lite jansson. Männen tog ton och höjde sina glas med snapsen i. Jag hoppade över. Snaps är verklgien inte min grej. Jag nöjde mig med ett glas vitt istället.
Sedan var det bordsplacering på de fyra långborden som var fint dukade. Jag fick sitta bredvid en jättetrevlig tjej så vi snackade hela kvällen. hade ju vart oturligt om man hamnade bredvid någon som inget sa....*mardröm*.
Till efterrätt blev det ris a´la malta med saftsås och även där låg lite annat smått och (gott) som jag provade på men njaee... Även som vuxen äter man minsann inte allt som tydligen ska vara gott haha. Det fanns spettakaka elelr vad det heter. Något skånskt som ser ut som maräng och som jag alltid velat smaka sedan jag var liten för man såg de där spättakakorna i bagerifönstrena. Men nej tack, det gillade jag inte. Då är maränger tio gånger bättre. Även kolor med saffran och pepparkakssmak fann och dem har jag sett i butiker men även dem spottade jag lite fint ut i en servett haha. Se höll jag mig till min "tomte-gröt" men när jag kom in i "mat-rummet" en sista gång fanns där två saker som ni vet att jag gillar... En paradis-ask och en Alladin-ask....så där dök jag ner haha. Proppmätt var ordet när vi gich hem och jag mådde nästan illa, men gott var det!
En mycket trevlig kväll hade vi i allafall.


Redo att äta massa julmat
Min fru

Ida har fått sin bordsplacering...tur hon inte var så långt fårn mig hihi


Min plats och min mat *mums*

Jag och min bordsgranne Frida från Sthlm.


Efterrätten




Lite gottis...men hmm...








3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad fina ni var! Och vad gott det såg ut. God jul och hälsa de andra, särskilt Teto. Vi kanske ses i det öländska vinterlandet! Kramar Sanne

tilda sa...

Super snygga, båda tvp! Får man fråga vart Ida köpt sin outfit?:) kram och God jul! /Matilda (Olivias syster)

Anonym sa...

Så vackra ni va..IDA; De strålar om dig!!!!!

Puss på er alla
LOVE U, / Sara