onsdag 6 januari 2010

Premiär 2010

Tadaa!!
Jag har en nyhet på min blogg som jag tänkte starta just i kväll den 6:e januari 2010.
Jag har fått bra och fina ord från många som tycker om min blogg både från föräldrar, ensamstående, människor som ser vår blogg som stöd och vissa får ideér. Även en tjej på en föräldratidning hörde av sig, så det är jättekul! Och får man bra och fina ord så är det klart man vill göra den ännu bättre och förnya saker och ting. Därför fick jag en idé för två veckor sedan.
Jag tänkte att jag skulle ha med föräldraintervjuer med både mammor och pappor. Jag testade att mejla en tjej och fick positivt svar direkt och då frågade jag några till och alla nappade. Superkul! Så jag klurade ihop lite frågor. Inte samma frågor till alla. Jo, vissa av frågorna men även några till just den familjen jag intervjuar. Så jag tänkte lägga upp en intervju i månaden.
En föräldraintervju helt enkelt. Lite kul för andra föräldrar att läsa.
Vissa väljer att ha med bild på sig själva...vissa kanske väljer att inte ha det. Upp till var och en men idag på premiären har jag intervjuat Sofie och hon visar gärna upp sin fina familj.

Varsågod och läs! :-)
NAMN: Sofie Aronsson, 28 år
FAMILJ: Sambo Cristhian 33 år, Nicolas 6 år, Neo 4 år, Elliot 7 mån och katten Stina
GÖR: Jag ska snart börja min sista termin på sjuksköterskeprogrammet i Växjö

HUR HAR NI DET NU EFTER JUL OCH NYÅR? Jo tack, vi har det bara bra! Känns lite svårt att komma igång igen efter allt slappande och mys som det har varit under jul och nyår bara. Trist att gå tillbaka till den vanliga stressiga vardagen.

BLEV DET TOMTE OCH MÅNGA PAKET? Oh, ja det klart! Tomte är ju ett måste annars blir barnen besvikna..och jag med för den delen. Ingen riktig jul utan tomte och många paket.

DIN SAMBO ÄR JU FRÅN CHILE. HAR NI NÅGRA SPECIELLA TRADITIONER? Nej det har vi faktiskt inte. Om man inte räknar med hans färgade och blinkade lampor i julgranen då, haha. Vi har två olika sorters lampor i granen, mina "vanliga" och hans färgade. Så att alla blir nöjda :-).

NI HAR TRE SMÅ FINA KILLAR. HÅLLER DE IGÅNG TILLSAMMANS ELLER ÄR DET MYCKET SYSKONBRÅK MELLAN DE STORA KILLARNA? På sista tiden, sedan Nicolas har börjat skolan har de faktiskt börjat bråka en hel del. Trodde att det skulle bli bättre när de var på olika håll på dagarna men så har det tyvärr inte blivit. Men de håller ju också ihop med varandra JÄMT här hemma så det är kanske inte så konstigt att det blir konflikter ibland. Men de leker otroligt bra ihop när de är vänner. De är också helt överförtjusta i sin lillebror Elliot och det är underbart att se.

NICOLAS GÅR I FÖRSKOLAN. STOR KILLE NU! GÅR NEO PÅ DAGIS NÄR DU ÄR HEMMA MED ELLIOT?
Ja, eftersom jag inte har varit föräldraledig med Elliot utan fortsatt plugga på heltid så måste Neo tyvärr gå på dagis som vanligt. Han går på dagis på en 4h-gård, helt underbart med en massa hästar, getter, får, kaniner, kattungar och en söt gris :-). Så han klagar inte när han inte får vara hemma och "plugga" med mig. Och Nico går som sagt i förskoleklass...fattar inte vart tiden har tagit vägen. Min bebis har blivit stor!

JAG ÄR IMPONERAD AV DIG. DU LÄSER SAMTIDIGT SOM DU HAR SMÅBARNSFAMILJ. HUR LYCKAS DU?
Va söt du är, imponerad av mig:-)? Nä då, det går faktiskt jättebra. Det klart att denna terminen har varit lite tuff då jag har haft Elliot med mig men det har gått fantastiskt bra ändå. Mycket tack vare att lillen är världens gladaste och nöjdaste bebis. Hade han inte varit det hade det varit värre.
Jag tycker faktiskt att jag får mer tid med barnen nu när jag pluggar än vad jag hade haft om jag jobbade. Nu kan jag ta en ledig dag när jag vill och bara vara hemma med barnen och mysa. Så att plugga samtidigt som man har småbarn har jag bara positivt att säga om. Men det gäller att man kan "stänga" av skolan då man kommer hem. Det är lätt att man stressar över tentor och uppsatser dygnet runt, och då blir det inte bra för någon. Jag pluggar när barnen är i skolan och på dagis. När de är hemma sitter jag aldrig med böckerna.

LÄSER DU MYCKET HEMMA ELLER ÄR DU I SKOLA?
Ja det har blivit mycket hemmaarbete. Som tur är så har vi skrivit c-uppsats denna terminen vilket betyder att jag har kunnat styra min tid rätt mycket själv. Jag har suttit mycket hemma, hos min "skrivarkompis" eller i skolbiblioteket och haft Elliot med mig och det har gått jättebra. Nästa termin har jag min sista praktikperiod så då löser vi det så att Cristhian är föräldraledig. Han tycker att det ska bli jättemysigt att vara hemma med barnen från februari till augusti.

OM DU VILL HA LITE EGENTID...VAD HITTAR DU HELST PÅ DÅ?
Egentid?? Vad är det :-)?
Ja du, måste erkänna att jag är grymt dålig på att ta mig egentid. Men jag kan tycka att det är skönt att komma ut någon kväll och träffa några klasskompisar, ta en fika med en kompis utan barnen...eller bara ta en dusch när barnen har somnat. Det kan vara jäkligt skönt, haha.

HAR DU NÅGOT FRITIDSINTRESSE?
Som sagt så är min "egna" tid inte så mycket att skryta med. Men jag har ett fritidsintresse som jag saknar otroligt mycket och det är mina hästar. Saknar den "livsstilen" jättemycket och någon gång...då tid och ork finns, så ska jag skaffa häst igen.

GÖR NI OFTA FAMILJESAKER TILLSAMMANS?
Ja, vi gör alltid allting tillsammans, nästan. Jag älskar att hitta på mysiga saker tillsammans med hela familjen. Det behöver inte vara några avancerade saker, det räcker att tränga ihop sig i sängen allihop och se på någon rolig film. Eller att gå ut och gå i skogen allihop. Det är mysigt!

JAG VET ATT DIN SAMBO ÄR KOCK. BLIR DET OFTA LYXIGT GODA MIDDAGAR HEMMA HOS ER?
Mmmm, det blir det. Han jobbar inte som kock längre och det är väldigt positivt då han hellre lagar mat hemma nu än tidigare. Inga halvfabrikat kommer innanför dörren här inte ;-).

BRUKAR BARNEN HJÄLPA TILL MED MATEN?
Ja de brukar tycka att det är kul att få hjälpa till. De äter alltid det som vi äter, ingen specialmat för barnen. De behöver såklart inte gilla allt men de ska smaka på allt. Det är vi noga med.

VISAR DE NÅGOT INTRESSE FÖR ATT LAGA MAT?
Ja, speciellt Neo gillar att stå på en stol bredvid spisen och hjälpa till. De fick en barnkokbok av mormor i julklapp, himla bra! Det har hänt att vi har vaknat på morgonen av att frukosten stått på bordet och Nicolas och Neo stått bredvid med stora, nöjda leenden. Då blir man stolt!

HUR ÄR DU SOM MAMMA?
Åh, vilken jobbig fråga. Jag önskar att jag kunde säga att jag är en pysselmamma som älskar att baka bullar. Men så är det tyvärr inte, inte ofta i alla fall. Däremot ÄLSKAR jag att vara med mina barn. Hade jag fått välja så hade jag varit hemma med dom på heltid, hade varit så himla mysigt.
Jag har också blivit mycket lugnare som mamma sedan Elliot föddes. Det är så fantastiskt underbart att vara 3-barnsmamma, ännu bättre än vad jag hade kunnat tänka mig. Älskar att ha många barn runt omkring mig här hemma...nästan så att jag skulle kunna tänka mig en till..."viskar så att inte Cristhian hör", haha.

ÄR NI KONSEKVENTA ELLER GER NI MED ER OM DET BLIR FÖR TJATIGT?
Vi har alltid varit noga med att i alla fall försöka vara konsekventa. Jag tycker ofta att det fungerar bra. Vi ger inte oss bara för att det tjatas. Konstigt nog så tjatas det jämt i alla fall, men man får väl igen det med tiden antar jag.
Bättre med lite tjat än att de ska få världens psykbryt inne i en affär för att de inte får det de vill ha. Det har jag aldrig varit med om i alla fall...än så länge.

VAD GÖR DU OM FEM ÅR?
Om fem år hoppas jag att jag har avslutat barnmorskeutbildningen och börjat jobba inom mitt drömyrke, "hoppas, hoppas"!

10 SNABBA FRÅGOR:
1. Mamma scans köttbullar eller hemlagat? Hemlagat
2. Bio eller hyrfilm? Hyrfilm..så är det inte lika pinsamt när jag somnar :-D
3. Astrid Lindgren eller tecknat? Astrid Lindgren om du frågar Neo och tecknat om du frågar Nicolas. Det är oooofta bråk angående detta.
4. Utekväll eller hemmakväll? Hemmakväll
5. Sol&bad eller skidor&after skii? Skidor&after ski är underbart!
6. McD eller Burger King? Burger King
7. NK Kids eller H&M? H&M
8. Sneakers eller högklackat? Sneakers..har aldrig lärt mig att gå i högklackat så att det ser någorlunda snyggt ut.
9. Rött vin eller vitt vin? Rött!
10. Morgonpigg eller kvällspigg? Kvällspigg



Christian & Sofie med största sonen Nicolas, mellisen Neo och minstingen Elliot.


Nico, Elliot & Neo


Tusen tack Sofie!

2 kommentarer:

Ida sa...

Gud vad fina dem är=) Roligt att läsa vad ni har för er.

Kram till er alla Sophi!

/Ida

Anonym sa...

Tack söta du :-)! Tittar ju på era sötnosar varenda eviga dag, så kul att se hur Ville växer. Och Theodor med såklart! Kram på er alla 4/ Sofie